«Академічна доброчесність у школі»


ДОПОВІДЬ НА ПЕДАГОГІЧНІ ЧИТАННЯ НА ТЕМУ 
«Академічна доброчесність у школі»
Виконала Пінчук Галина Дмитрівна

Шановні колеги!Сьогодні нам вкрай необхідно розуміти важливість дотримання академічної доброчесності у освітньому процесі, адже ми повинні випускати зі шкільних стін випускника, який володіє усіма ключовими компетентностями. А саме академічна доброчесність є важливою складовою компетенцій сучасного школяра.
Найбільш поширеним трактуванням цього поняття є наступне: «Академічна доброчесність - фундаментальне моральне поняття, що характеризує готовність і здатність особи свідомо й твердо слідувати добру; сукупність внутрішніх, душевних й інтелектуальних, якостей, що втілюють людський ідеал у його моральній досконалості»(1)
Відомий філософ Аласдер Макінтайр наголошує на тому, що категорія «доброчесність» не універсальна, вона історично й культурно обумовлена, і помилково розглядати її поза системою «певних рис соціального й морального життя, у термінах яких її потрібно визначати і пояснювати»(2)
Отже, у сучасному контексті «моральне виховання» і «виховання доброчесності» стають синонімічними.
Основними складовими академічної доброчесності є: довіра, справедливість, чесність, мужність, відповідальність та повага.
Звернемось до нормативної бази, яка прописує нам дотримання академічної відповідальності. Згідно ст. 42 Закону України «Про освіту» передбачано наступне: «види академічної відповідальності... учасників освітнього процесу за конкретні порушення академічної доброчесності визначаються спеціальними законами та/або внутрішніми положеннями закладу освіти, що мають бути затверджені (погоджені) основним колегіальним органом управління закладу освіти та погоджені з відповідними органами самоврядування здобувачів освіти в частині їхньої відповідальності» (п. 7)( 3). Виходячи з цього,  розуміємо,  що законодавство зобов’язує кожен заклад освіти прийняти внутрішній документ, в якому «віддзеркалюється бажана і небажана поведінка членів спільноти, прописуються етичні орієнтири, принципи, що допомагають саморегулюванню академічного середовища, визначаються санкції за їх порушення»37.

ПОРУШЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
Ст. 42 Закону України «Про освіту»  називає основні порушення академічної доброчесності: академічний плагіат («оприлюднення (почасти або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства»40), самоплагіат, фабрикацію, фальсифікацію, списування («виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання»41), обман (як узагальнене визначення для усіх вище перелічених порушень), хабарництво, необ’єктивне оцінювання («свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти»42) (п. 4). За виявлені правопорушення закон передбачає відповідальність як для працівників освіти (п. 5), так і для її здобувачів (п. 6).
Саме плагіат та корупція і є найголовнішою проблемою сучасної освіти. І нам, сучасним педагогам, вкрай необхідно виробити стратегію подолання цих вад у сучасній школі.
Основні принципи, які є умовою розвитку академічної доброчесності прописані у концепції Нової української школи: новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві; наскрізний процес виховання, що формує цінності; педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками; дитиноцентризм освітнього процесу (3).
Варто також пам’ятати, що закладення основних моральних принципів відбувається у родині. І саме тому сім’я, повинна закладати фундамент загальнолюдських цінностей, які одночасно і є принципами академічної доброчесності. А для цього, необхідно впроваджувати педагогіку партнерства та активно залучати родину до освітньо-професійного шляху дитини.
Також, вкрай необхідно пояснювати учням що дотримання академічної доброчесності – це перш за все повага до себе та інших учасників навчально-виховного процесу.
Нажаль, для того аби досягти потрібного рівня академічної доброчесності у сучасній школі, нам з вами, шановні колеги треба плідно та відповідально працювати. Тож першими кроками для нас повинні стати – заборона списування, правильна похвала, використання мета пізнання та навчання учнів обирати цілі та мету, формулювати разом з учнями мотивацію до їх  навчання та інше.
У посібнику «Виховуємо академічну доброчесність в школі: методичні вказівки для вчителів» авторами якого є Наталя та Ірина Шліхта, є матеріал та розробки, які стануть у пригоді для вчителів як початкової так і середньої школи на шляху до виховання академічної доброчесності у сучасних здобувачів освіти.

        Література
1. Добродетель. Новая философская энциклопедия. URL: http://platona.net/board/novaja_filosofskaja_ehnciklopedija/ dobrodetel/3-1-0-2401 (дата звернення: 20.03.2020).
2. Макинтайр А. После добродетели. С. 254.
3. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII зі змінами
4. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи (2016). С. 7. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/ app/media/.../ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 20.03.2020).

5. Нова українська школа. Менше списувань – що може зробити вчитель

2018 рік. URL: https://nus.org.ua/articles/menshe-spysuvan-shho-mozhe-zrobyty-vchytel/ (дата звернення 20.03. 2020)

6. Шліхта Н., Шліхта І. Виховуємо академічну доброчесність: методичні вказівки для вчителя







Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

«ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРТВА. РОБОТА З БАТЬКАМИ»

Заняття № 1 Вересень